Chemia innowacja

ODWRÓCONA LEKCJA KLASA VII

TERMIN: 7B - 08.04.2019, 7C -09.04.2019, 7A- 25.04.2019

STĘŻENIA PROCENTOWE

Cele lekcji:
Poznasz pojęcie stężenie procentowe roztworu.
Dowiesz się jak można zmienić stężenie procentowe roztworu.
Obliczysz stężenie procentowe roztworu.

Zadania do wykonania:

1.      Sprawdź czy w Twoim domu znajdują się substancje, na opakowaniach których podane jest stężenie procentowe (np. zawartość procentowa tłuszczu w mleku). Zapisz w zeszycie nazwy tych substancji oraz ich stężenie np. Mleko – 3,5% tłuszczu
2.      Zapoznaj się z grafiką WZÓR  i zapisz w zeszycie na kolorowo wzór na stężenie procentowe.
3.      Obejrzyj film, a dowiesz się w jaki sposób można obliczyć stężenie procentowe FILM
4. Obejrzyj film i przeanalizuj różne zadania, w których wykorzystujemy wzór na stężenie procentowe. Spróbuj rozwiązać zadania samodzielnie. ZADANIA -STĘŻENIA PROCENTOWE






TERMIN: klasa 7b i 7c - 01.04.2019 (poniedziałek), klasa 7a 02.04.2019 (wtorek)

Woda jako rozpuszczalnik. Roztwory nasycone i nienasycone.


Cele lekcji:
Poznanie pojęć: rozpuszczalnik, roztwór, substancja rozpuszczona
Poznanie budowy cząsteczki wody.
Różnica między roztworem nasyconym  i nienasyconym

Zadania do wykonania:
1.      Budowa cząsteczki wody: BUDOWA WODY  Obejrzyj film ilustrujący budowę cząsteczki wody i zastanów się dlaczego nazywana jest dipolem.  Kliknij  i zapoznaj się z filmem na ekranie „Rozpuszczanie substancji w wodzie”
2.      Zapoznaj się z planszą i sprawdź od czego zależy szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie SZYBKOŚĆ ROZPUSZCZANIA , zwróć uwagę jaka substancja jest rozpuszczalnikiem, a jaka substancją rozpuszczoną.
3.      Na ekranie „a” obejrzyj animację ilustrującą szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie, a następnie na ekranie „b” sprawdź rozpuszczalność chlorku sodu i parafiny w wodzie oraz nafcie.  ROZPUSZCZALNOŚĆ RÓŻNYCH SUBSTANCJI  Uzupełnij tabelę, która pojawi się po kliknięciu strzałki z lewej strony i PRZERYSUJ TABELĘ DO ZESZYTU.
4.      Roztwór nasycony ROZTWÓR NASYCONY. oraz RODZAJE ROZTWOROW
5. Wykonaj graficzną notatkę w zeszycie, w której wyjaśnisz jak z roztworu nasyconego zrobić nienasycony i odwrotnie.



Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii.

Drodzy uczniowie z wybranych zagadnień z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj będziecie poznawać nowy materiał przygotowany przez nauczyciela w domu,  w  czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Będziecie pracować metodą edukacji wyprzedzającej zwaną także odwróconą lekcją lub odwróconą klasą. Nauczyciel przygotuje dla Was  listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi będziecie się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania.  Chcemy żebyście mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy Was do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym.  Chcemy żebyście oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez dla Was materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
         Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także  środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.  
Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.
Zapamiętaj:
1.  Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2.  Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc  nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi,  a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać  i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3.  Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4.  Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5.  Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.

Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji nie opanujesz tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy  uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.

Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy Was drodzy uczniowie pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
                                                                 
mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska





3 komentarze: