Biologia innowacja


Odwrócona lekcja – Higiena i choroby układu oddechowego

Termin:  06.02.2018 (wtorek) - 7B i 7C, 08.02.2018 - 7A

Cele lekcji:
-poznasz czynniki wpływające na prawidłowy stan i funkcjonowanie układu oddechowego.
-wyjaśnisz, dlaczego palenie papierosów jest szkodliwe dla zdrowia.


Zadanie polega na samodzielnym wyszukaniu informacji w internecie na temat higieny i chorób układu oddechowego i samodzielnym przygotowaniu materiałów do pracy w grupach, w trakcie której będziecie przygotowywali mapę mentalną na ten temat. Wyszukajcie informacje na temat wybranej choroby: gruźlicy, nowotworu płuc, anginy, alergii, astmy oraz  informacji na temat wpływu palenia papierosów na układ oddechowy. Materiały możecie przygotować w formie krótkich notatek, własnoręcznych rysunków, danych statystycznych,  wydrukowanych ciekawostek, schematów lub zdjęć. Liczymy na Waszą inwencję i niesamowite efekty pracy na lekcji.
Polecane strony:
1.  Nikotyna - wpływ na zdrowie oraz Nikotyna - ćwiczenie
2. Gruźlica oraz Gruźlica profilaktyka
3. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie
4. Alergie

Budowa i funkcje układu oddechowego – odwrócona lekcja.

TERMIN: 7A – 01.02.2018 (CZWARTEK) 7B – 30.01.2018 (WTOREK)

7C - 30.01.2018 (WTOREK)

Cele lekcji:

  • poznasz funkcje układu oddechowego;
  • dowiesz się jakie narządy wchodzą w skład górnych i dolnych dróg oddechowych;
  • poznasz przystosowania płuc do wymiany gazowej;
  • dowiesz się na czym polega mechanizm wentylacji płuc.

  1. Tutaj i tutaj i jeszcze tutaj zapoznaj się z opisem budowy i funkcji układu oddechowego. Pod tym linkiem znajdziesz informacje na temat budowy płuc. Wymiana gazowa i wentylacja płuc są opisane pod tymi linkami.
  2. Na tej prezentacji dokładnie poznasz budowę układu oddechowego.
  3. Ten link  pozwoli utrwalić wiadomości i sprawdzić czy wszystkie cele lekcji osiągnęliście. U góry w prawym roku musisz przełączać kolejne slajdy aby zapoznać się z całością materiału.
  4. Aby mieć pewność, że wszystko przeczytaliście i wszędzie zajrzeliście na podsumowanie zróbcie notatkę graficzną, taką samą jak tą o budowie serca. Tym razem umieśćcie ją w zeszycie. Sprawdzimy na początku lekcji. Notatka powinna zawierać następujące informacje: drogi oddechowe, budowa płuc, powstawanie głosu, mechanizm wentylacji, wymiana i transport gazów, funkcje układu oddechowego.

Miłej pracy😊

Budowa i działanie serca – odwrócona lekcja.

TERMIN: KLASA 7C – 09.01.2018 (wtorek); KLASA 7A i 7B– 11.01.2018 (czwartek)

Cele lekcji:
1.Poznasz funkcje  serca i jego budowę.
2. Dowiesz się co to jest ciśnienie krwi, tętno i jak je zmierzyć.

Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj film FILM zwróć uwagę na położenie serca w naszym ciele oraz jego budowę, a także przypomnij sobie wiadomości dotyczące krążenia krwi w naszym organizmie.
2. Zapoznaj się z prezentacją PREZENTACJA
3. Na podstawie powyższych materiałów wykonaj samodzielnie notatkę na kartce formatu A4. Notatka musi zawierać informacje o budowie serca, cyklu pracy serca, naczyniach wieńcowych, tętnie i ciśnieniu.Notatkę możesz wykonać w dowolnej formie: np. mapa myśli, schemat, wypunktowania, własnoręczne rysunki. Pamiętaj – wybierz samodzielnie formę i stwórz notatkę, która przedstawi wiedzę w sposób dla Ciebie najbardziej zrozumiały! Przygotowaną notatkę przynieś koniecznie na lekcję! Poniżej zamieszczamy notatkę wykonaną przez uczennice naszej szkoły do odwróconej lekcji z chemii – mamy nadzieję, że będzie dla Was inspiracją.



ODWRÓCONA LEKCJA – Pokarm – budulec i źródło energii

TERMIN: klasa 7C – 20.11.2017 (poniedziałek); klasa 7A i 7B – 21.11.2017 (wtorek)

CELE LEKCJI:
  • Poznasz budowę i funkcje białek, węglowodanów i tłuszczy.
  • Dowiesz się w jakich składnikach pokarmowych występują białka, węglowodany i tłuszcze
ZADANIA DO WYKONANIA:
  1. Obejrzyj film FILM -składniki pokarmowe i na jego podstawie uzupełnij zadanie 1 i 2 w karcie pracy.
  2. Poznaj funkcje białek (tabela) i ich budowę BIAŁKA uzupełnij zadanie 3 w karcie pracy.
  3. Poznaj budowę i funkcję węglowodanów WĘGLOWODANY uzupełnij zadanie 4 w karcie pracy.
  4. Poznaj budowę i funkcje tłuszczy TŁUSZCZE uzupełnij zadanie 5 w karcie pracy.
KARTA PRACY do pobrania: KARTA PRACY



Odwrócona lekcja

Temat: Budowa kości.

Cele lekcji:
·        poznasz budowę zewnętrzną i wewnętrzną kości;
·        poznasz funkcje kości oraz ich cechy fizyczne i chemiczne, które umożliwiają pełnienie tych funkcji;
·        doświadczalnie zbadasz właściwości fizyczne i chemiczne kości.

Budowa fizyczna kości – zapoznaj się z poniższym tekstem. Czytając tekst, zwróć uwagę na takie pojęcia jak: trzon, nasada, istota zbita, istota gąbczasta, szpik kostny, okostna.

Chemiczna budowa kości – przeczytaj poniższy tekst. Zwróć uwagę z jakich substancji kości są zbudowane. Zapoznaj się z wykresem, który obrazuje zmianę składu chemicznego kości zależnie od wieku człowieka. Zapoznaj się ogólnie z doświadczeniami.


Zadanie domowe

Aby sprawdzić swoją wiedzę i przekazać nauczycielowi, że zapoznałeś się z powyższymi materiałami wykonaj zadanie w zeszycie od biologii. Wystarczy, że wpiszesz same definicje. Krzyżówki nie musisz przerysowywać. Powodzenia!




Termin: 24 października 2017


Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii.

         Drodzy uczniowie z wybranych zagadnień z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj będziecie poznawać nowy materiał przygotowany przez nauczyciela w domu,  w  czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Będziecie pracować metodą edukacji wyprzedzającej zwaną także odwróconą lekcją lub odwróconą klasą. Nauczyciel przygotuje dla Was  listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi będziecie się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania.  Chcemy żebyście mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy Was do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym.  Chcemy żebyście oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez dla Was materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.
         Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także  środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.  

Zapamiętaj:
1.  Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2.  Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc  nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi,  a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać  i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3.  Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4.  Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5.  Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.

Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji nie opanujesz tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy  uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.

Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy Was drodzy uczniowie pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
                                                                 
mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz