Biologia innowacja

ODWRÓCONA LEKCJA KLASA 8

Temat: Mechanizmy ewolucji.

TERMIN: 8A - 17.12 8b - 7.12 8c - 27.11

CELE LEKCJI:
- poznanie sposobów powstawania nowych gatunków;
- poznanie mechanizmów doboru naturalnego i sztucznego oraz różnic między nimi.

ZADANIA DO WYKONANIA:
1. Zapoznaj się z informacjami na temat badań Karola Darwina.
3. W kolejnym linku znajdziesz informacje na temat doboru sztucznego.
2. Obejrzyj FILM, który wyjaśnia mechanizmy ewolucji.

Po zapoznaniu się z materiałami w zeszycie do biologii wyjaśnij następujące pojęcia:
1. Dobór naturalny.
2. Dobór sztuczny.
3. Endemit.
4. Wyjaśnij w kilku zdaniach, jak powstaje nowy gatunek. 



ODWRÓCONA LEKCJA KLASA 7 Pokarm – budulec i źródło energii
TERMIN: 7C - 13.11.2018 (wtorek), 7B: 15.11.2018 (środa); 7A: 23.11.2018 (wtorek)

CELE LEKCJI:
-Poznasz budowę i funkcje białek, węglowodanów i tłuszczy
-Dowiesz się w jakich składnikach pokarmowych występują białka, węglowodany i tłuszcze

ZADANIA DO WYKONANIA:
1.Obejrzyj film FILM i na jego podstawie uzupełnij zadanie 1 i 2 w karcie pracy.
2. Poznaj funkcje białek (tabela) i ich budowę BIAŁKA uzupełnij zadanie 3 w karcie pracy.
3. Poznaj budowę i funkcję węglowodanów WĘGLOWODORY uzupełnij zadanie 4 w karcie pracy.
4. Poznaj budowę i funkcje tłuszczów TŁUSZCZE uzupełnij zadanie 5 w karcie pracy

KARTĘ PRACY OTRZYMASZ OD NAUCZYCIELA LUB POBIERZ TUTAJ: KARTA PRACY

Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii.

         Drodzy uczniowie z wybranych zagadnień z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj będziecie poznawać nowy materiał przygotowany przez nauczyciela w domu,  w  czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Będziecie pracować metodą edukacji wyprzedzającej zwaną także odwróconą lekcją lub odwróconą klasą. Nauczyciel przygotuje dla Was  listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi będziecie się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania.  Chcemy żebyście mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy Was do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym.  Chcemy żebyście oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez dla Was materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.
         Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także  środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.  

Zapamiętaj:
1.  Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2.  Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc  nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi,  a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać  i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3.  Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4.  Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5.  Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.

Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji nie opanujesz tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy  uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.

Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy Was drodzy uczniowie pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
                                                                 
mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz