Biologia innowacja

ODWRÓCONA LEKCJA KLASA 7

Temat: Budowa kości.


Termin: 7a - 26.10; 7b - 18.10, 7c - 22.10

Cele lekcji:
·        poznasz budowę zewnętrzną i wewnętrzną kości;
·        poznasz funkcje kości oraz ich cechy fizyczne i chemiczne, które umożliwiają pełnienie tych funkcji;
·        doświadczalnie zbadasz właściwości fizyczne i chemiczne kości.


Budowa fizyczna kości – zapoznaj się z poniższym tekstem. Czytając tekst, zwróć uwagę na takie pojęcia jak: trzon, nasada, istota zbita, istota gąbczasta, szpik kostny, okostna.


Chemiczna budowa kości – przeczytaj poniższy tekst. Zwróć uwagę z jakich substancji kości są zbudowane. Zapoznaj się z wykresem, który obrazuje zmianę składu chemicznego kości zależnie od wieku człowieka. Zapoznaj się ogólnie z doświadczeniami.


Powiązanie budowy i funkcji kości – obejrzyj film, aby zrozumieć jak skład chemiczny i fizyczny kości wpływa na jej funkcje.


Zadanie domowe
Aby sprawdzić swoją wiedzę i przekazać nauczycielowi, że zapoznałeś się z powyższymi materiałami wykonaj zadanie w zeszycie od biologii. Wystarczy, że wpiszesz same definicje. Krzyżówki nie musisz przerysowywać. Powodzenia!













Pamiętaj: Jeśli masz jakieś wątpliwości jeszcze przed lekcją, na której usystematyzujemy wspólnie zdobytą wiedzę możesz zadawać pytania i udzielać odpowiedzi jako komentarze pod tym postem na blogu.


ODWRÓCONA LEKCJA KLASA 8 „DZIEDZICZENIE PŁCI I CECHY SPRZĘŻONE Z PŁCIĄ”


TREMIN: 8a: 15.10; 8b: 19.10; 8c 16.10
Cele lekcji:
-sposób dziedziczenia płci u człowieka
-pojęcia: chromosomy autosomalne (autosomy), chromosomy płci, chromosom X, chromosom Y
-cechy sprzężone z płcią (hemofilia, daltonizm)

Zadania do wykonania:
1.       Obejrzyj film (obowiązkowo do 17 minuty, chętni do końca)  FILM
2.       Przeanalizuj tekst oraz grafikę dotyczącą dziedziczenia daltonizmu oraz hemofilii DALTONIZM I HEMOFILIA
3.       Korzystając z różnych źródeł informacji wyszukaj i zapisz w zeszycie przykłady cech sprzężonych z płcią (poza daltonizmem i hemofilią).

4.       Wyjaśnij dlaczego kobiety rzadziej cierpią na choroby sprzężone z płcią niż mężczyźni – odpowiedź zapisz w zeszycie.

Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii.

         Drodzy uczniowie z wybranych zagadnień z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj będziecie poznawać nowy materiał przygotowany przez nauczyciela w domu,  w  czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Będziecie pracować metodą edukacji wyprzedzającej zwaną także odwróconą lekcją lub odwróconą klasą. Nauczyciel przygotuje dla Was  listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi będziecie się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania.  Chcemy żebyście mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy Was do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym.  Chcemy żebyście oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez dla Was materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.
         Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także  środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.  

Zapamiętaj:
1.  Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2.  Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc  nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi,  a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać  i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3.  Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4.  Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5.  Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.

Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji nie opanujesz tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy  uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.

Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy Was drodzy uczniowie pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
                                                                 
mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz