Biologia innowacja

EDUKACJA WYPRZEDZAJĄCA - PODSUMOWANIE


W roku szkolnym 2017/2018 realizowaliśmy innowację pedagogiczną - Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii. Nadszedł czas na podsumowanie i wyciągnięcie wniosków do pracy na przyszły rok szkolny. Prosimy uczniów klas 7 o wypełnienie krótkiej, anonimowej ankiety ANKIETA EDUKACJA WYPRZEDZAJĄCA
Z góry dziękujemy!

ODWRÓCONA LEKCJA - Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin.


TERMIN: KLASA 7C – 14.05 (PONIEDZIAŁEK); KLASA 7A i 7B - 17.05 (CZWARTEK)

CELE LEKCJI:
-poznasz etapy rozwoju zarodkowego i płodowego człowieka
-określisz funkcje błon płodowych i łożyska
-poznasz przebieg ciąży i porodu

Zadania do wykonania:
  1. Zapłodnienie: zapoznaj się z tekstem i przeanalizuj schemat: ZAPŁODNIENIE oraz obejrzyj film ZAPŁODNIENIE -FILM
  2. Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin: obejrzyj film ROZWÓJ CZŁOWIEKA OD POCZĘCIA DO NARODZIN
  3. Budowa i funkcje łożyska oraz błon płodowych: Zapoznaj się z filmem na ekranie „a” ŁOŻYSKO oraz tekstem BŁONY PŁODOWE I ŁOŻYSKO
  4. Wyszukaj informacji o rozwoju zarodka lub płodu w wybranym przez Ciebie tygodniu ciąży i zapisz te informacje w zeszycie. Możesz skorzystać ze strony:KALENDARZ CIĄŻY  


ODWRÓCONA LEKCJA - Budowa i działanie narządu wzroku. Higiena i choroby oczu.


TERMIN- klasa 7C - 16.04 (QUZIZZ do 16.04); klasa 7A i 7B - 17.04 (QUIZZ do 16.04)

Cele lekcji:
-Poznasz budowę i funkcje oka.
-Dowiesz się, jak powstaje obraz i jak oko przystosowuje się do oglądania przedmiotów z bliska i daleka.
-Poznasz przyczyny powstawania wad wzroku oraz sposoby ich korygowania.


Zadania do wykonania:

1. Budowa oka: Przeanalizuj rysunek przedstawiający aparat ochronny oka APARAT OCHRONNY OKA i przeanalizuj schemat przedstawiający budowę oka: BUDOWA OKA
2. Jak powstaje obraz: Obejrzyj film: POWSTAWANIE OBRAZU, a następnie zapoznaj się z tekstem POWSTAWANIE OBRAZU - TEKST
3. Jak oko przystosowuje się do oglądanych przedmiotów oraz zmiany natężenia światła – obejrzyj film AKOMODACJA OKAa następnie zapoznaj się z tekstem AKOMODACJA OKA -TEKST
4.Choroby i higiena oczu: Zapoznaj się z tekstem WADY WZROKU Przeanalizuj wszystkie zdjęcia w Galerii 2 gdzie przedstawiono wady wzroku i sposoby ich korekty.
5. Rozwiąż QUIZIZZ KOD GRY 161378

Uwaga!!! Żeby zaliczyć zadanie możesz popełnić maksymalnie 3 błędy, ale Quizizz możesz rozwiązywać dowolną ilość razy. Za każdym razem jako nazwę użytkownika podajesz klasa_imię_nazwisko, a przy kolejnych próbach dodajesz cyfrę 1,2,3...





Temat: Budowa i rola układu nerwowego.

Termin:  27.03.2018 (wtorek) – klasa 7a, 7b i 7c

Cel: poznasz rolę układu nerwowego, jego budowę i podział.

Twoim zadaniem jest zapoznanie się z załączonymi materiałami tak abyś potrafił/a wymienić rolę układu nerwowego oraz omówić jego budowę i podział.
  1. Zapoznaj się z informacjami zawartymi pod umieszczonymi linkami.
WPROWADZENIE – wprowadzenie
BUDOWA UKŁADU NERWOWEGO – budowa układu nerwowego
KOMÓRKI NERWOWE I NERWY – komórki nerwowe i nerwy
PODSUMOWANIE – podsumowanie

  1. Po zapoznaniu się z dołączonymi materiałami jesteś gotowa/y do wykonania zadania, które sprawdzi twoją wiedzę. Rozwiąż krzyżówkę,a następnie kliknij "V" wtedy pojawi się polecenie, które trzeba będzie zamieścić w zeszycie od biologii😊. Powodzenia!               KRZYŻÓWKA

  1. Zadanie dla chętnych! Obejrzyj film i odpowiedz pisemnie na pytania dołączone do filmu. Link do filmu znajduje się poniżej.       FILM - DLA CHĘTNYCH



Odwrócona lekcja – Higiena i choroby układu oddechowego

Termin:  06.02.2018 (wtorek) - 7B i 7C, 08.02.2018 - 7A

Cele lekcji:
-poznasz czynniki wpływające na prawidłowy stan i funkcjonowanie układu oddechowego.
-wyjaśnisz, dlaczego palenie papierosów jest szkodliwe dla zdrowia.



Zadanie polega na samodzielnym wyszukaniu informacji w internecie na temat higieny i chorób układu oddechowego i samodzielnym przygotowaniu materiałów do pracy w grupach, w trakcie której będziecie przygotowywali mapę mentalną na ten temat. Wyszukajcie informacje na temat wybranej choroby: gruźlicy, nowotworu płuc, anginy, alergii, astmy oraz  informacji na temat wpływu palenia papierosów na układ oddechowy. Materiały możecie przygotować w formie krótkich notatek, własnoręcznych rysunków, danych statystycznych,  wydrukowanych ciekawostek, schematów lub zdjęć. Liczymy na Waszą inwencję i niesamowite efekty pracy na lekcji.
Polecane strony:
1.  Nikotyna - wpływ na zdrowie oraz Nikotyna - ćwiczenie
2. Gruźlica oraz Gruźlica profilaktyka
3. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie
4. Alergie

Budowa i funkcje układu oddechowego – odwrócona lekcja.

TERMIN: 7A – 01.02.2018 (CZWARTEK) 7B – 30.01.2018 (WTOREK)

7C - 30.01.2018 (WTOREK)

Cele lekcji:

  • poznasz funkcje układu oddechowego;
  • dowiesz się jakie narządy wchodzą w skład górnych i dolnych dróg oddechowych;
  • poznasz przystosowania płuc do wymiany gazowej;
  • dowiesz się na czym polega mechanizm wentylacji płuc.

  1. Tutaj i tutaj i jeszcze tutaj zapoznaj się z opisem budowy i funkcji układu oddechowego. Pod tym linkiem znajdziesz informacje na temat budowy płuc. Wymiana gazowa i wentylacja płuc są opisane pod tymi linkami.
  2. Na tej prezentacji dokładnie poznasz budowę układu oddechowego.
  3. Ten link  pozwoli utrwalić wiadomości i sprawdzić czy wszystkie cele lekcji osiągnęliście. U góry w prawym roku musisz przełączać kolejne slajdy aby zapoznać się z całością materiału.
  4. Aby mieć pewność, że wszystko przeczytaliście i wszędzie zajrzeliście na podsumowanie zróbcie notatkę graficzną, taką samą jak tą o budowie serca. Tym razem umieśćcie ją w zeszycie. Sprawdzimy na początku lekcji. Notatka powinna zawierać następujące informacje: drogi oddechowe, budowa płuc, powstawanie głosu, mechanizm wentylacji, wymiana i transport gazów, funkcje układu oddechowego.

Miłej pracy😊

Budowa i działanie serca – odwrócona lekcja.

TERMIN: KLASA 7C – 09.01.2018 (wtorek); KLASA 7A i 7B– 11.01.2018 (czwartek)

Cele lekcji:
1.Poznasz funkcje  serca i jego budowę.
2. Dowiesz się co to jest ciśnienie krwi, tętno i jak je zmierzyć.

Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj film FILM zwróć uwagę na położenie serca w naszym ciele oraz jego budowę, a także przypomnij sobie wiadomości dotyczące krążenia krwi w naszym organizmie.
2. Zapoznaj się z prezentacją PREZENTACJA
3. Na podstawie powyższych materiałów wykonaj samodzielnie notatkę na kartce formatu A4. Notatka musi zawierać informacje o budowie serca, cyklu pracy serca, naczyniach wieńcowych, tętnie i ciśnieniu.Notatkę możesz wykonać w dowolnej formie: np. mapa myśli, schemat, wypunktowania, własnoręczne rysunki. Pamiętaj – wybierz samodzielnie formę i stwórz notatkę, która przedstawi wiedzę w sposób dla Ciebie najbardziej zrozumiały! Przygotowaną notatkę przynieś koniecznie na lekcję! Poniżej zamieszczamy notatkę wykonaną przez uczennice naszej szkoły do odwróconej lekcji z chemii – mamy nadzieję, że będzie dla Was inspiracją.



ODWRÓCONA LEKCJA – Pokarm – budulec i źródło energii

TERMIN: klasa 7C – 20.11.2017 (poniedziałek); klasa 7A i 7B – 21.11.2017 (wtorek)

CELE LEKCJI:
  • Poznasz budowę i funkcje białek, węglowodanów i tłuszczy.
  • Dowiesz się w jakich składnikach pokarmowych występują białka, węglowodany i tłuszcze
ZADANIA DO WYKONANIA:
  1. Obejrzyj film FILM -składniki pokarmowe i na jego podstawie uzupełnij zadanie 1 i 2 w karcie pracy.
  2. Poznaj funkcje białek (tabela) i ich budowę BIAŁKA uzupełnij zadanie 3 w karcie pracy.
  3. Poznaj budowę i funkcję węglowodanów WĘGLOWODANY uzupełnij zadanie 4 w karcie pracy.
  4. Poznaj budowę i funkcje tłuszczy TŁUSZCZE uzupełnij zadanie 5 w karcie pracy.
KARTA PRACY do pobrania: KARTA PRACY



Odwrócona lekcja

Temat: Budowa kości.

Cele lekcji:
·        poznasz budowę zewnętrzną i wewnętrzną kości;
·        poznasz funkcje kości oraz ich cechy fizyczne i chemiczne, które umożliwiają pełnienie tych funkcji;
·        doświadczalnie zbadasz właściwości fizyczne i chemiczne kości.

Budowa fizyczna kości – zapoznaj się z poniższym tekstem. Czytając tekst, zwróć uwagę na takie pojęcia jak: trzon, nasada, istota zbita, istota gąbczasta, szpik kostny, okostna.

Chemiczna budowa kości – przeczytaj poniższy tekst. Zwróć uwagę z jakich substancji kości są zbudowane. Zapoznaj się z wykresem, który obrazuje zmianę składu chemicznego kości zależnie od wieku człowieka. Zapoznaj się ogólnie z doświadczeniami.


Zadanie domowe

Aby sprawdzić swoją wiedzę i przekazać nauczycielowi, że zapoznałeś się z powyższymi materiałami wykonaj zadanie w zeszycie od biologii. Wystarczy, że wpiszesz same definicje. Krzyżówki nie musisz przerysowywać. Powodzenia!




Termin: 24 października 2017


Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii.

         Drodzy uczniowie z wybranych zagadnień z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj będziecie poznawać nowy materiał przygotowany przez nauczyciela w domu,  w  czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Będziecie pracować metodą edukacji wyprzedzającej zwaną także odwróconą lekcją lub odwróconą klasą. Nauczyciel przygotuje dla Was  listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi będziecie się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania.  Chcemy żebyście mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy Was do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym.  Chcemy żebyście oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez dla Was materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.
         Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także  środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.  

Zapamiętaj:
1.  Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2.  Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc  nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi,  a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać  i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3.  Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4.  Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5.  Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.

Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji nie opanujesz tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy  uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.

Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy Was drodzy uczniowie pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
                                                                 
mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz