INNOWACJA GAMIFIKACJA

MISJA DODATKOWA „BADACZ” (dotyczy lekcji pierścienice)

 termin na wykonanie zadania – 2 tygodnie (od lekcji NICIENIE). Możesz zdobyć maksymalnie 9 pkt

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, w którym wykażesz, że dżdżownice spulchniają i mieszają glebę.  

PODPOWIEDŹ: potrzebne materiały: 2 słoiki, gleba, piasek,  opadłe liście, dżdżownice (2-4 sztuki).

Obserwację należy przeprowadzać kilka dni. 

OBSERWACJE I WNIOSKI DOŚWIADCZENIA PRZEDSTAW W DOWOLNEJ FORMIE, ale pamiętaj aby były zawarte etapy metody naukowej (1. Pytanie badawcza 2. Hipoteza 3. Potrzebne materiały i przebieg doświadczenia - pamiętaj o próbie KONTROLNEJ i próbie BADAWCZEJ, 4. Wyniki, 5. Wnioski)


MISJA DODATKOWA „CZYSTE RĘCE” (do lekcji NICIENIE)

 termin na wykonanie zadania – 1 tydzień. Możesz zdobyć maksymalnie 9 pkt. Możesz rozwiązać wszystkie zadanie lub tylko wybrane.

1. Wiele chorób wywołanych przez nicienie można nazwać „chorobami brudnych rąk”. Przygotuj plakat w formacie A4, w którym zachęcisz  uczniów szkoły do mycia rąk. – 6 pkt.

2.  Wyszukaj i zapisz  nazwy 3 nicieni pasożytniczych, których nie wymieniono w podręczniku, podaj miejsce ich pasożytowania i występowania  - 3 pkt

MISJA DODATKOWA  „PARAZYTOLOG” (do lekcji Płazińce)

termin na wykonanie zadania – 1 tydzień. Możesz zdobyć maksymalnie 9 pkt. Możesz rozwiązać wszystkie zadanie lub tylko wybrane.

1.       Wyjaśnij czym zajmuje się parazytologia – 1pkt

2.       Wyszukaj w rożnych źródłach i wypisz 4 gatunki pasożytniczych płazińców -2 pkt

3.       Przygotuj ulotkę informacyjną (format A5) na której przedstawisz: objawy, sposób zarażenia i  zapobiegania  tasiemczycy – 6 pkt. 


MISJA DODATKOWA  „RAFA KORALOWA” (do lekcji PARZYDEŁKOWCE)
termin na wykonanie zadania – 1 tydzień.
Możesz zdobyć maksymalnie 9 pkt. Możesz rozwiązać wszystkie zadanie lub tylko wybrane.

1.    1. wyszukaj w różnych źródłach nazwy dwóch najgroźniejszych parzydełkowców. Podaj ich nazwy i miejsce ich występowania –2 pkt.

2.      2. Wymień 10 gatunków zwierząt żyjących w rafie koralowej – 2 pkt.

3.       3. Przygotuj plakat w formacie A4 pod tytułem „Co zagraża rafie koralowej” – 5 pkt



ANIMALANDIA”  – GRA DLA UCZNIÓW KLAS VI

W trakcie gry wyruszysz w niesamowita podróż po świecie zwierząt. Będziesz przemieszczać się rożnymi środkami transportu, zakładać kostium płetwonurka i  zmniejszać się do mikroskopijnych rozmiarów.  Gra składa się z 4 poziomów, na każdym poziomie musisz przejść przez jedną obowiązkową misję, a jeśli odnajdziesz tajemne przejście będziesz miał szansę zagrać w misjach dodatkowych i zdobyć bonusowe punkty.

ZASADY GRY:

1.       W grze można zdobyć łącznie 100 punktów64 punkty za wykonanie misji obowiązkowych oraz 36 punktów za wykonanie misji dodatkowych.

2.       Misje obowiązkowe uczeń wykonuje na lekcji w karcie pracy. 

3.       Misje dodatkowe uczeń wykonuje w ramach zadania domowego w terminie 1 tygodnia od dnia ich ogłoszenia przez nauczyciela. Dostarcza zadania wykonane w ramach misji dodatkowej na podpisanej kartce.

4.       W trakcie każdej misji obowiązkowej uczeń musi zdobyć minimum 5 punktów aby zaliczyć poziom gry i przejść do kolejnego poziomu.

5.       Liczba zdobytych punktów w trakcie całej gry zostanie zamieniona na ocenę z biologii oraz dodatkowe korzyści:

0-19 punktów – ocena niedostateczna
20- 31 punktów – ocena dopuszczająca
32-44 punktów – ocena dostateczna
45 – 54 punktów – ocena dobra
55- 74 punktów – ocena bardzo dobra
76-86 punktów – ocena celująca
87-90 punktów – ocena celująca  i pieczątka komórki (pieczątkę można wymienić na dodatkowy punkt na dowolnym sprawdzianie)
91-100 punktów – ocena celująca i zwolnienie ze sprawdzianu (uczeń otrzymuje ocenę celującą ze sprawdzianu) z działu „Od parzydełkowców do pierścienic”.

6.       W przypadku nieobecności ucznia na lekcji sposób zaliczenia misji obowiązkowej i punktacji będzie ustalany indywidualnie z nauczycielem.

7.       Każdorazowo punkty za misje obowiązkowe oraz misje dodatkowe nauczyciel zapisuje w e-dzienniku






OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

„Gamifikacja w nauczaniu geografii i biologii”

            W roku szkolnym 2019/2020 na lekcjach biologii w klasach 6 i lekcjach geografii w klasach 6, 7 i 8 wprowadzamy nową metodę nauczania – gamifikację (grywalizację). Idea tej metody polega na takim przebudowaniu np. danego działu tematycznego, by przypominał w swojej strukturze grę, w której uczeń staje się graczem, a zadania, które wykonuje podczas lekcji i poza lekcjami – misjami w tej grze. Za wykonywane misje przyznaje się uczniowi punkty lub inne dobra (wirtualne, np. waluta, kosztowności, przedmioty, lub realne, np. kamyczki, kulki), które uczeń gromadzi na swoim wirtualnym koncie lub fizycznie, np. w słoiku czy sakiewce.
            Jedną z najważniejszych zasad grywalizacji w edukacji jest zasada „żadnych ocen w trakcie gry”. W czasie gry uczeń będzie rozwiązywał różnorakie zadania, za które będzie zdobywał punkty. Sam zdecyduje o trudności wykonywanych przez siebie zadań. W razie niepowodzenia na lekcji, będzie zawsze misja dodatkowa w postaci zadania do wykonania w domu. Po zakończeniu działu punkty z wszystkich misji zostaną zsumowane i przeliczone na ocenę.
            W klasach objętych innowacją,  tą metodą zostanie zrealizowany jeden dział w każdym semestrze według następującego planu:

DZIAŁY REALIZOWANE METODĄ GAMIFIKACJI NA LEKCJACH BIOLOGII:

Klasa VI

I semestr: „Od parzydełkowców do pierścienic”.

II semestr: „Kręgowce zmiennocieplne”


DZIAŁY REALIZOWANE METODĄ GAMIFIKACJI NA LEKCJACH GEOGRAFII:

            Klasa VI

I semestr: „Ruchy Ziemi”

II semestr: „Środowisko przyrodnicze i ludność Europy”

            Klasa VII

I semestr: „Ludność i urbanizacja w Polsce”

II semestr: „Usługi w Polsce”

            Klasa VIII

I semestr: „Afryka”

II semestr: „Australia i Ocenia”


                                                                       Opracowanie: mgr Kamila Koczorowska
                                                                                              mgr Agnieszka Kołodziejska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz