INNOWACJE PEDAGOGICZNE


Innowacje pedagogiczne realizowane

 w Szkole Podstawowej nr 61 

z przedmiotów przyrodniczych:

„Gram, rywalizuję,  myślę krytycznie – aktywnie utrwalam zdobyte wiadomości i umiejętności" - 2021-2023

Cel ogólny: Wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania oraz nowych form sprawdzania i oceniania uczniów na  lekcjach powtórzeniowych z przedmiotu przyroda, biologia, chemia oraz geografia ma na celu zwiększenie efektywności nauczania tych przedmiotów oraz zwiększenie zaangażowania uczniów w proces dydaktyczny. Lekcje powtórzeniowe będą realizowane z wykorzystanie różnorodnych metod aktywizujących w połączeniu z elementami grywalizacji. Wykorzystanie mechanizmów gier, rywalizacji, możliwości zdobycia nagród w połączeniu z atrakcyjnymi dla ucznia metodami pracy ma na celu kształtowanie u dzieci potrzeby działania, zaangażowania w naukę (aktywności w czasie zajęć) i  podejmowania wyzwań. 

 Opis i główne założenia innowacji pedagogicznej „Gram, rywalizuję,  myślę krytycznie– aktywnie utrwalam zdobyte wiadomości i umiejętności”

     Lekcje powtórzeniowe przed sprawdzeniem wiadomości będą realizowane z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia w proces dydaktyczny, w tym z wykorzystaniem gier dydaktycznych. Planowane metody pracy na lekcjach powtórzeniowych to escape room, teleturnieje (indywidualne i zespołowe), stacje zadaniowe, metoda projektu, test czujności, odwrócone sprawdziany oraz gry dydaktyczne wzorowane na znanych teleturniejach (np. “Jeden z dziesięciu”). Proponowane metody są odpowiedzią na wyzwania współczesnej edukacji. Dzięki ich zastosowaniu zostaną stworzone warunki do twórczej współpracy i kreatywności, samodzielnego zdobywania (konstruowania) wiedzy pochodzącej z różnych źródeł, poczucia odpowiedzialności w proces kształcenia i własnego rozwoju oraz zdobywania wiedzy typu know-how (wiedzieć jak) oraz know – why (wiedzieć dlaczego). 

            Aktywnemu utrwalaniu wiedzy i umiejętności będzie towarzyszył także element grywalizacji. Na koniec każdej lekcji powtórzeniowej uczniowie lub zespół uczniów, którzy byli najbardziej zaangażowani i osiągnęli najlepsze wyniki otrzymają vouchery z losowo wybranymi korzyściami, które będą mogli wykorzystać w wybranym przez siebie czasie. Na przyrodzie i biologii uczniowie będą zdobywali „Darwiny”, na geografii „Kolumby”, a na chemii "MENDELEJEWY":

        dodatkowa pieczątka (w zależności od przedmiotu – pieczątka komórki, południka lub atomu)

        zwolnienie z niezapowiedzianej kartkówki lub odpowiedzi

        anulowanie jednego wybranego przez ucznia zadania na sprawdzianie (do wykorzystania w dniu pisania sprawdzianu)

        dodatkowy punkt na sprawdzianie (do wykorzystania w dniu oddania sprawdzianu)

        “+” za aktywność

        ZŁOTY DARWIN/KOLUMB/MENDELEJEW – uczeń sam wybiera, którą spośród proponowanych korzyści wybiera.


Na początku lekcji powtórzeniowej nauczycielka poinformuje uczniów ile voucherów zostanie przyznanych pod koniec lekcji i jakie kryteria należy spełnić aby zdobyć vouchery, które będą miały formę losów – na każdym będzie zapisana inna korzyść dla ucznia. Voucher może wykorzystać wyłącznie uczeń, który go zdobył. Na biologii i przyrodzie uczniowie wykorzystują voucher Darwina, na geografii voucher Kolumba, a na chemii voucher Mendelejewa. Wprowadzenie elementów gamifikacji ma na celu przekonanie dzieci,  że uczenie się wcale nie musi być nudne i może im sprawiać przyjemność. Uczniowie, rozwijając swoje zdolności i angażując się w jak najwyższym stopniu, dążą do wygranej, którą jest całościowe przyswojenie obszaru wiedzy. Pozwala to nie tylko przyspieszyć uczenie się, ale również zwiększyć tempo nauki i uczniowski zapał. Połączenie atrakcyjnych dla ucznia metod nauczania z elementami grywalizacji pozwoli stworzyć warunki sprzyjające uczeniu się, motywować uczniów do nauki, ułatwiać naukę oraz tak zorganizować przestrzeń edukacyjną aby sprzyjała jak największej aktywności uczniów.


„Gamifikacja w nauczaniu geografii i biologii” -  realizowana w latach 2019-2021

W roku szkolnym 2019/2020 na lekcjach biologii w klasach 6 i lekcjach geografii w klasach 6, 7 i 8 wprowadzamy nową metodę nauczania – gamifikację (grywalizację). Idea tej metody polega na takim przebudowaniu np. danego działu tematycznego, by przypominał w swojej strukturze grę, w której uczeń staje się graczem, a zadania, które wykonuje podczas lekcji i poza lekcjami – misjami w tej grze. Za wykonywane misje przyznaje się uczniowi punkty lub inne dobra (wirtualne, np. waluta, kosztowności, przedmioty, lub realne, np. kamyczki, kulki), które uczeń gromadzi na swoim wirtualnym koncie lub fizycznie, np. w słoiku czy sakiewce.

Jedną z najważniejszych zasad grywalizacji w edukacji jest zasada „żadnych ocen w trakcie gry”.W czasie gry uczeń będzie rozwiązywał różnorakie zadania, za które będzie zdobywał punkty. Sam zdecyduje o trudności wykonywanych przez siebie zadań. W razie niepowodzenia na lekcji, będzie zawsze misja dodatkowa w postaci zadania do wykonania w domu. Po zakończeniu działu punkty z wszystkich misji zostaną zsumowane i przeliczone na ocenę. W klasach objętych innowacją, tą metodą zostanie zrealizowany jeden dział w każdym semestrze według następującego planu:
DZIAŁY REALIZOWANE METODĄ GAMIFIKACJI NA LEKCJACH BIOLOGII:
Klasa VI:
I semestr: „Od parzydełkowców do pierścienic”.
II semestr: „Kręgowce zmiennocieplne”
DZIAŁY REALIZOWANE METODĄ GAMIFIKACJI NA LEKCJACH GEOGRAFII:
Klasa VI
I semestr: „Ruchy Ziemi”
II semestr: „Środowisko przyrodnicze i ludność Europy”
Klasa VII
I semestr: „Ludność i urbanizacja w Polsce”
II semestr: „Usługi w Polsce”
Klasa VIII
I semestr: „Afryka”
II semestr: „Australia i Ocenia”

Przykładowa gra:
„ANIMALANDIA” – GRA DLA UCZNIÓW KLAS VI
W trakcie gry wyruszysz w niesamowita podróż po świecie zwierząt. Będziesz przemieszczać się rożnymi środkami transportu, zakładać kostium płetwonurka i zmniejszać się do mikroskopijnych rozmiarów. Gra składa się z 4 poziomów, na każdym poziomie musisz przejść przez jedną obowiązkową misję, a jeśli odnajdziesz tajemne przejście będziesz miał szansę zagrać w misjach dodatkowych i zdobyć bonusowe punkty.

ZASADY GRY:
1. W grze można zdobyć łącznie 100 punktów – 64 punkty za wykonanie misji obowiązkowych oraz 36 punktów za wykonanie misji dodatkowych.
2. Misje obowiązkowe uczeń wykonuje na lekcji w karcie pracy.
3. Misje dodatkowe uczeń wykonuje w ramach zadania domowego w terminie 1 tygodnia od dnia ich ogłoszenia przez nauczyciela. Dostarcza zadania wykonane w ramach misji dodatkowej na podpisanej kartce.
4. W trakcie każdej misji obowiązkowej uczeń musi zdobyć minimum 5 punktów aby zaliczyć poziom gry i przejść do kolejnego poziomu.
5. Liczba zdobytych punktów w trakcie całej gry zostanie zamieniona na ocenę z biologii oraz dodatkowe korzyści:
0-19 punktów – ocena niedostateczna
20- 31 punktów – ocena dopuszczająca
32-44 punktów – ocena dostateczna
45 – 54 punktów – ocena dobra
55- 74 punktów – ocena bardzo dobra
76-86 punktów – ocena celująca
87-90 punktów – ocena celująca i pieczątka komórki (pieczątkę można wymienić na dodatkowy punkt na dowolnym sprawdzianie)
91-100 punktów – ocena celująca i zwolnienie ze sprawdzianu (uczeń otrzymuje ocenę celującą ze sprawdzianu) z działu „Od parzydełkowców do pierścienic”.
6. W przypadku nieobecności ucznia na lekcji sposób zaliczenia misji obowiązkowej i punktacji będzie ustalany indywidualnie z nauczycielem.
7. Każdorazowo punkty za misje obowiązkowe oraz misje dodatkowe nauczyciel zapisuje w e-dzienniku


Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii - realizowana w latach 2018-2021


Wybrane zagadnienia z chemii i biologii odwrotnie niż zazwyczaj uczniowie poznają w domu, w czasie i tempie dostosowanym do swoich własnych możliwości. Nauczyciel przygotuje dla uczniów listę materiałów wraz z instrukcją, z którymi uczniowie będą się musieli zapoznać w domu – będą to zarówno filmy edukacyjne, quizy do wypełnienia on-line czy fragmenty tekstów do przeczytania. Chcemy żeby uczniowie mobilizowali się wzajemnie, samodzielnie rozwiązywali problemy i wątpliwości, które pojawią się w trakcie uczenia się nowych treści dlatego zachęcamy uczniów do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie komentarzy na blogu przedmiotowym. Chcemy żeby uczniowie oceniali na bieżąco w formie komentarzy na blogu czy przygotowane przez nauczyciela materiały są zrozumiałe, czy prezentują nowy materiał w sposób atrakcyjny, ciekawy i czy wyczerpują dany temat.
Na lekcji pod czujnym okiem nauczyciela powtórzymy i utrwalimy zdobyte wiadomości i umiejętności, wykonując doświadczenia, eksperymenty, pracując w grupach i rozwiązując zadania problemowe. Zamienimy więc rolę nauczyciela: z kierownika na moderatora i tłumacza. Zmienimy także rolę ucznia - z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę, a także środowisko nauki - z klasowo - lekcyjnego, na internetowe.



Ilustracja 1: Porównanie lekcji tradycyjnej i odwróconej.

Drogi uczniu - zapamiętaj:
1. Przygotowane przez nauczyciela materiały są dla ucznia – to Ty decydujesz ile razy je obejrzysz, przeczytasz, rozwiążesz – możesz to robić w swoim tempie i powtarzać tak długo aż uznasz, że zakładany cel został osiągnięty i nowe zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe.
2. „Nie ma głupich pytań są tylko złe odpowiedzi” , a „Kto pyta nie błądzi” więc nie bój się zadawać pytań jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe – pytanie możesz zadać w formie komentarza na blogu, bezpośrednio nauczycielowi, a także w trakcie lekcji, na której będziemy powtarzać i podsumowywać zdobyty przez Ciebie materiał w domu.
3. Jeśli masz problem z dostępem do Internetu pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów w bibliotece szkolnej albo za zgodą nauczyciela w pracowni przyrodniczej.
4. Jeśli nie zapoznasz się z przygotowanymi materiałami przez nauczyciela to niestety na lekcji będziesz się nudził i nie będziesz mógł aktywnie uczestniczyć w ciekawych doświadczeniach.
5. Jeśli w domu nie uda Ci się opanować w pełni jakiś treści nie martw się, uzupełnisz je pod okiem nauczyciela w szkole.
Dlaczego edukacja wyprzedzająca przynosi takie dobre efekty kształcenia?
Odpowiedź jest prosta: jeśli podczas zwykłej lekcji uczeń nie opanuje tematu to także niestety nie powtórzysz go efektownie w domu. W odwróconej klasie nauczyciel w trakcie systematyzacji wiedzy na lekcji może wyjaśnić wszelkie wątpliwości i sprawdzić czy uczeń dobrze zrozumiał temat. Dzięki edukacji wyprzedzającej nauczyciel ma szansę na wyrównanie wiedzy uczniów.
Mamy nadzieję, że przez odwróconą klasę zarazimy uczniów pasją do chemii i biologii i zachęcimy do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

mgr Kamila Koczorowska i mgr Agnieszka Kołodziejska







1 komentarz:

  1. Innowacje w chemii umożliwiają następnie produkcję coraz lepszych produktów wykorzystywanych w gospodarstwach domowych oraz firmach. Kibicujemy temu postępowi.

    Pozdrawiamy: https://www.roem.pl/hurtownia-chemiczna.

    OdpowiedzUsuń