Innowacje pedagogiczne realizowane
w Szkole Podstawowej nr 61
z przedmiotów przyrodniczych:
„Gram, rywalizuję, myślę krytycznie – aktywnie utrwalam zdobyte wiadomości i umiejętności" - 2021-2023
Cel ogólny: Wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania oraz nowych form sprawdzania i oceniania uczniów na lekcjach powtórzeniowych z przedmiotu przyroda, biologia, chemia oraz geografia ma na celu zwiększenie efektywności nauczania tych przedmiotów oraz zwiększenie zaangażowania uczniów w proces dydaktyczny. Lekcje powtórzeniowe będą realizowane z wykorzystanie różnorodnych metod aktywizujących w połączeniu z elementami grywalizacji. Wykorzystanie mechanizmów gier, rywalizacji, możliwości zdobycia nagród w połączeniu z atrakcyjnymi dla ucznia metodami pracy ma na celu kształtowanie u dzieci potrzeby działania, zaangażowania w naukę (aktywności w czasie zajęć) i podejmowania wyzwań.
Opis i główne założenia innowacji pedagogicznej „Gram, rywalizuję, myślę krytycznie– aktywnie utrwalam zdobyte wiadomości i umiejętności”
Lekcje powtórzeniowe przed sprawdzeniem wiadomości będą realizowane z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia w proces dydaktyczny, w tym z wykorzystaniem gier dydaktycznych. Planowane metody pracy na lekcjach powtórzeniowych to escape room, teleturnieje (indywidualne i zespołowe), stacje zadaniowe, metoda projektu, test czujności, odwrócone sprawdziany oraz gry dydaktyczne wzorowane na znanych teleturniejach (np. “Jeden z dziesięciu”). Proponowane metody są odpowiedzią na wyzwania współczesnej edukacji. Dzięki ich zastosowaniu zostaną stworzone warunki do twórczej współpracy i kreatywności, samodzielnego zdobywania (konstruowania) wiedzy pochodzącej z różnych źródeł, poczucia odpowiedzialności w proces kształcenia i własnego rozwoju oraz zdobywania wiedzy typu know-how (wiedzieć jak) oraz know – why (wiedzieć dlaczego).
Aktywnemu
utrwalaniu wiedzy i umiejętności będzie towarzyszył także element grywalizacji.
Na koniec każdej lekcji powtórzeniowej uczniowie lub zespół uczniów, którzy
byli najbardziej zaangażowani i osiągnęli najlepsze wyniki otrzymają vouchery z
losowo wybranymi korzyściami, które będą mogli wykorzystać w wybranym przez
siebie czasie. Na przyrodzie i biologii uczniowie będą zdobywali „Darwiny”, na
geografii „Kolumby”, a na chemii "MENDELEJEWY":
●
dodatkowa pieczątka (w zależności od
przedmiotu – pieczątka komórki, południka lub atomu)
●
zwolnienie z niezapowiedzianej
kartkówki lub odpowiedzi
●
anulowanie jednego wybranego przez
ucznia zadania na sprawdzianie (do wykorzystania w dniu pisania sprawdzianu)
● dodatkowy punkt na sprawdzianie (do wykorzystania w dniu oddania sprawdzianu)
● “+” za aktywność
● ZŁOTY DARWIN/KOLUMB/MENDELEJEW – uczeń sam wybiera, którą spośród proponowanych korzyści wybiera.
Na początku lekcji powtórzeniowej nauczycielka poinformuje uczniów ile voucherów zostanie przyznanych pod koniec lekcji i jakie kryteria należy spełnić aby zdobyć vouchery, które będą miały formę losów – na każdym będzie zapisana inna korzyść dla ucznia. Voucher może wykorzystać wyłącznie uczeń, który go zdobył. Na biologii i przyrodzie uczniowie wykorzystują voucher Darwina, na geografii voucher Kolumba, a na chemii voucher Mendelejewa. Wprowadzenie elementów gamifikacji ma na celu przekonanie dzieci, że uczenie się wcale nie musi być nudne i może im sprawiać przyjemność. Uczniowie, rozwijając swoje zdolności i angażując się w jak najwyższym stopniu, dążą do wygranej, którą jest całościowe przyswojenie obszaru wiedzy. Pozwala to nie tylko przyspieszyć uczenie się, ale również zwiększyć tempo nauki i uczniowski zapał. Połączenie atrakcyjnych dla ucznia metod nauczania z elementami grywalizacji pozwoli stworzyć warunki sprzyjające uczeniu się, motywować uczniów do nauki, ułatwiać naukę oraz tak zorganizować przestrzeń edukacyjną aby sprzyjała jak największej aktywności uczniów.
Klasa VI:
I semestr: „Od parzydełkowców do pierścienic”.
II semestr: „Kręgowce zmiennocieplne”
DZIAŁY REALIZOWANE METODĄ GAMIFIKACJI NA LEKCJACH GEOGRAFII:
Klasa VI
I semestr: „Ruchy Ziemi”
II semestr: „Środowisko przyrodnicze i ludność Europy”
Klasa VII
I semestr: „Ludność i urbanizacja w Polsce”
II semestr: „Usługi w Polsce”
Klasa VIII
I semestr: „Afryka”
II semestr: „Australia i Ocenia”
Przykładowa gra:
„ANIMALANDIA” – GRA DLA UCZNIÓW KLAS VI
1. W grze można zdobyć łącznie 100 punktów – 64 punkty za wykonanie misji obowiązkowych oraz 36 punktów za wykonanie misji dodatkowych.
2. Misje obowiązkowe uczeń wykonuje na lekcji w karcie pracy.
3. Misje dodatkowe uczeń wykonuje w ramach zadania domowego w terminie 1 tygodnia od dnia ich ogłoszenia przez nauczyciela. Dostarcza zadania wykonane w ramach misji dodatkowej na podpisanej kartce.
4. W trakcie każdej misji obowiązkowej uczeń musi zdobyć minimum 5 punktów aby zaliczyć poziom gry i przejść do kolejnego poziomu.
5. Liczba zdobytych punktów w trakcie całej gry zostanie zamieniona na ocenę z biologii oraz dodatkowe korzyści:
0-19 punktów – ocena niedostateczna
20- 31 punktów – ocena dopuszczająca
32-44 punktów – ocena dostateczna
45 – 54 punktów – ocena dobra
55- 74 punktów – ocena bardzo dobra
76-86 punktów – ocena celująca
87-90 punktów – ocena celująca i pieczątka komórki (pieczątkę można wymienić na dodatkowy punkt na dowolnym sprawdzianie)
91-100 punktów – ocena celująca i zwolnienie ze sprawdzianu (uczeń otrzymuje ocenę celującą ze sprawdzianu) z działu „Od parzydełkowców do pierścienic”.
6. W przypadku nieobecności ucznia na lekcji sposób zaliczenia misji obowiązkowej i punktacji będzie ustalany indywidualnie z nauczycielem.
7. Każdorazowo punkty za misje obowiązkowe oraz misje dodatkowe nauczyciel zapisuje w e-dzienniku
Edukacja wyprzedzająca w nauczaniu chemii i biologii - realizowana w latach 2018-2021
Innowacje w chemii umożliwiają następnie produkcję coraz lepszych produktów wykorzystywanych w gospodarstwach domowych oraz firmach. Kibicujemy temu postępowi.
OdpowiedzUsuńPozdrawiamy: https://www.roem.pl/hurtownia-chemiczna.